المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات النقاش وتبادل الآراء > ملتقى الحوارات الهادفة والنقاش

ملتقى الحوارات الهادفة والنقاش حوارات تهم جميع افراد الاسره والمجتمع للقضايا والموضوعات الإجتماعية والنفسية

في حياة كل فرد منا نقطة تحول أو عدة نقاط ..

في حياة كل فرد منا نقطة تحول أو عدة نقاط .. -------------------------------------------------------------------------------- في حياة كل فرد منا نقطة تحول أو عدة نقاط ،، في مراحل

قديم 01-07-2007, 02:28 PM   #1
بحر الاشواق
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية بحر الاشواق
بحر الاشواق غير متواجد حالياً

--------------------------------------------------------------------------------

في حياة كل فرد منا نقطة تحول أو عدة نقاط ،،

في مراحل حياة الفرد تتبدل الأهداف والرؤى .. افكار وتجارب تتغير ،،
فترات فرح و ترح تعطي للحياة نسق جديد او تغير مسيرة الحياة جدرياً/كلياً ،،

من خلال تلك الفترات والتجارب .. تبلغ مؤشراتنا الى حد معين يسمى ((نقطة تحول)) ..
تعكس حياة الفرد وتاخذه الى اتجاه معاكس ومغاير عن ماكان عليه ،،

أمثلة ع ((نقاط التحول )) ... ((فقد عزيز ، طلاق ، رسوب ، بطالة ، فشل ، وغيرها الكثير)).

تلك الأحداث تسبب تغير او تجبرنا على عهد جديد لم نكن نحلم او نرغب به قبلا لو تلك نقاط التحول !!!

هل واجهتك مثل هذه نقاط التحول في حياتك ؟!! وكيف واجهت هذا التحدي؟؟
هل كانت لديك الرغبة في التغير قبلها ولم تستطع لو لا مرورك بتلك المراحل الصعبة؟؟
وكيف كانت نقطة التحول لديك وهل أعطتك الدافع للتحقيق المزيد من النجاح والتميز؟؟

قديم 01-07-2007, 04:25 PM   #2
mohmmedel
عضو فعال

الصورة الرمزية mohmmedel
mohmmedel غير متواجد حالياً

هناك نقات تحول كثيره فى حياتى
فى بدايه حياتى كانت عندى طموح واحلام واهيه وكنت معتقد فى تحفيقها ولكن لم يرد الله ان تتحقق ولا شئ منها
ففى بدايه حياتى وعندما اقتربت من نهايه الدراسه كان املى ان اعمل فى شركه استثماروبالفعل بعد تخرجى دورت كثيرا على عمل فى الشركات الاسنثماربه وواجهت كثيرا مواقف محرجه بسبب سؤالى عن عمل ولم يوفقن الله
ولم اساس وظلت الطموح والاحلام ولكنها اصبحت اكثر واقعيه واديت فتره التجنيد وخرجت لابحث عن عمل وكان الدنياانسدت فى موجهى بالنسبه للشركات تركت هذا الامر نهائى وبدات فى الاعمال الحره اى عمل لن اخجل منه مادام عملا شريفا ولا يغضب الله فكانت اعمال كلها مبنيه على وجود القدره البدنيه وبعد حوالى سنتين اواقل بقليل جاء التحول الكبير الذى اصابنى بالياس والاحباط وترك الامال والاحلام وجعلها سراب لن الحقه ابدا ومن يومها اوقات كثيره اتمنى الموت حتى تنتهى حياتى لان العيشه بدون امل صعبه جدا يا رب ماتكتبها على احد ابدا

قديم 02-07-2007, 11:26 PM   #3
lolita.a
عضو جديد

الصورة الرمزية lolita.a
lolita.a غير متواجد حالياً

انا بقه بقه نقطه تحولى انى مش عاررفه اثبت نفسى وشخصيتى انا عندى 16 سنه ومراهقه من كتر منا عارفه انى مراهقه بقيت عايزه اعيش فى تجاربب وحجات كده يعنى انا اول تجربه ليا فى حياتى هيا انى حبيت واحد ولغايت دلوقتى بحبو ومش عارفه انساه ومنتهتش حكايتنا زى كل الناس بخناقه وكده احنا جتلنا فتره كده مكلمناش انا بس نفسى اعرف انا ليه تعبانه انا ليه معقده انا عايزه اروح لدكتور نفسى بس انا متردده كتير انا نفسى بجد احقق امل بابا فيا وكمان بصراحه انا اتعلمت حجات كتير اوى فى حياتى رغم انى سنى صغير بس بجد عندى تجارب كتير بحب اجرب مثلا اتعلمت مثقش فى حد محدش هيديلك النجاح على طبق من فضه لازم تتعب عشان متندمش انا بس عايزه اقول لمحمد انو مفيش حاجه تستاهلل اليأس متقولش انى مش كبيره عشان احس بيك انت عايز تفشل عشان كده بتفشل مش معنى كده انك بتحب انك تفشل لا طبعا بالعكس انت عايز تنجح بس قصدى انك بتستسلم للفشل واليأس ودى حاجه مش هنقدر نلومك عليها بس ليه تيأس وربنا موجود ربنا عمرو لو كنت تعبت هيخليك تفشل انا عرفه انك هتنجح وان شاء الله هنيجى فى يوم زنشاور عليك ونقول هوا دا محمد .

قديم 03-07-2007, 12:46 AM   #4
اسامه السيد
عضومجلس إدارة في نفساني

الصورة الرمزية اسامه السيد
اسامه السيد غير متواجد حالياً

ايوه انا عندى نقطة تحول كان السبب المباشر فيها ( البطالة ) فبدأت استمع لاذاعة

القرآن الكريم ؛ واستهوتنى جدا احاديث استاذنا الراحل الشيخ الشعراوى لاسلوبه

السلس وطريقته البسيطه فى نقل المعلومات ؛ فبدأت اتابع احاديث علماء الدين

وتكونت عندى معلومات ( معقوله ) استفيد منها فى حياتى العمليه .....

قديم 03-07-2007, 03:24 AM   #5
mohmmedel
عضو فعال

الصورة الرمزية mohmmedel
mohmmedel غير متواجد حالياً

عزيزتى لوليتاانا مقتنع جدا بان خبره الحياه ليس تحدد بسن وانما تحدد بمواقف يمر بها الانسانفليس صغر السن مقياس وشكرا جدا على اهتمامك بالرد على
بس احب اوضح لحضرتك ان اليأس الذى اصبت بيه ليس بسبب الفشل الذى واجهته ولكنه بسبب مرض مزمن اصابنىفتسبب بانى اقعد عن مواصله مشوار حياتى فانا حاليا عايش اكمل الايام المعدوده فى حياتى لا انكر عليكى انى احيانايدب الامل فى ولكن بيكون فى غفله او مثل الحلموسرعان ما افوق على الحقيقه ان حياتى تعتبر انتهت اننى لا انتظر سوى الموتوحقولك على شئ من حياتىانا حبيت فعلا فتاه وهى انسانه محترمه جدا فى راى يتمنى اى انسان ان يتعلق بها عندما اسرح واحلم بماذا ينتهى هذا الحب اجد اننى يصعب على ان اصارحها بحبى او ان افكر فى الزواج منها كيف افكر ان ابدأ حياه وانا فى نهايتها او ماذا اضيف لها اوكيف اسعدها وانافى هذه الحاله