المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

سؤال محيرنى:هل اللى عنده وسواس يعرف يحب ويتحب؟

سؤال محيرنى:هل اللى عنده وسواس يعرف يحب ويتحب ولا الوسواس هيأثر على علاقته بشريكه..وهيسبب مشاكل مابينهم..لو حد يقدر يفيدنى ياريت مايبخلش عليا بالرد

قديم 05-05-2012, 03:35 AM   #1
مجروح جدا
عضو فعال

الصورة الرمزية مجروح جدا
مجروح جدا غير متواجد حالياً

سؤال محيرنى:هل اللى عنده وسواس يعرف يحب ويتحب؟

سؤال محيرنى:هل اللى عنده وسواس يعرف يحب ويتحب ولا الوسواس هيأثر على علاقته بشريكه..وهيسبب مشاكل مابينهم..لو حد يقدر يفيدنى ياريت مايبخلش عليا بالرد
المصدر: نفساني

قديم 05-05-2012, 08:23 AM   #2
yazeed
أخصائي نفسي

الصورة الرمزية yazeed
yazeed غير متواجد حالياً

فيه فرق بين الوسواس والشك

يبدو انك تقصد الشك المرضي

وفيه يعاني الفرد من أوهام اضطهادية يعتقد من خلالها أن الآخرين يريدون إيذاءه وان هناك مكائد ومؤامرات تحاك ضده , وهذا الشك لا ينمو مع المرء منذ صغره ولا يشمل جميع الناس وجميع جوانب الحياة بل يركز على فكرة معينة تصل إلى درجه الاعتقاد الجازم, وهذه الفكرة أو الاعتقاد يسيطر على المريض إلى درجة إنها تصبح شغله الشاغل ويصبح همه دعمها بالأدلة وجمع البراهين ، ورغم عدم وجود دليل كافي على هذا الاعتقاد فانه لا يمكن لأي شخص إقناع المريض بأن هذا الاعتقاد غير صائب ، وعادة ما يقوم المريض بالتصرف بناء على اعتقاده الخاطئ ، فمثلا عندما يتمحور الشك المرضي حول خيانة شريك الزوجية فانه يقوم بالتجسس على زوجته ومراقبة التلفون والعودة من العمل في غير الوقت المعتاد لإيجاد دليل على اعتقاده الخاطئ، وعندما يتمحور الاعتقاد الخاطئ حول إيذاء الآخرين له ، "بأن هناك من يحاول قتله بالسم" فسيشك في المأكولات والمشروبات التي تقدم له ويمتنع عن تناولها حتى وأن قدمت من أقرب المقربين إليه. هؤلاء المرضى بالشك المرضي يبدون أسوياء تماما في ما عدا هذا الموضوع مدار الشك. ويمكن علاج الشك المرضي بالعقاقير المضادة للذهان حيث أن الأجيال الجديدة من هذه الأدوية ليس لها أضرار جانبية تذكر .

قديم 05-05-2012, 02:48 PM   #3
مجروح جدا
عضو فعال

الصورة الرمزية مجروح جدا

نعم يافندم انا اقصد الشك المرضى..مريض الوسواس القهرى بالفعل...لكن حضرتك تعلم ان ليس دوما الادوية تعطى نتيجة..ويصبح الوسواس مسيطر تماما على المريض حتى وان افادت الادوية بنسبة ما..سيظل الوسواس القهرى له تأثيره..ودوما سيسبب مشاكل بين الطرفين..وانت تعلم ايضا ويعلم المرضى ان الفكرة تظل مستحوزه على العقل..وتؤثر على كلامه..فان نوعا ما بدأ فى علاقة محبة..الوسواس- اقصد طبعا الشك المرضى-سيجعل الطرف الاخر يبدأ فى الضيق وسوف لايتحمل كلامه خصوصا فى بداية العلاقة مرحلة الاعجاب..حتى لو هى معجبة بيه..بتبدأ تغير فكرتها عنه..لأن كلامه لايبدو متوازن..ويبدو متذبذب وغير متذن نظرا لانه لايبدو مركز ومشوش وغير واثق من نفسه كما تعلم ويعلم المرضى بهذا المرض..وهذا يتسبب فى فشل العلاقة سريعا بينهم.

قديم 05-05-2012, 04:41 PM   #4
ميمي الحزينه
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية ميمي الحزينه
ميمي الحزينه غير متواجد حالياً

ياعموو سيبك من الحب مادمر نفسيتنا الا الحب حسبى الله ونعم الوكيل علئ من اذاني بجسدي وتفكيرررري

قديم 05-05-2012, 08:20 PM   #5
مجروح جدا
عضو فعال

الصورة الرمزية مجروح جدا

ياميمى صدقينى مفيش حد مجروح اكتر منى مش انتى لوحدك..وعشان كدا بسأل..هو مريض الوسواس مش ليه حق يحب ويتحب..مش ليه حق انو يتجوز ويعيش حياة مستقرة فى وسط اسرته..ازاى الطرف الاخر هيقدر ما هو فيه وازاى هيحس بمعاناته ويتحملها او حتى يرضى بيها..وانتى عارفة قسوة هذا المرض

قديم 05-05-2012, 08:25 PM   #6
ميمي الحزينه
عـضو أسـاسـي

هلا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجروح جدا مشاهدة المشاركة
ياميمى صدقينى مفيش حد مجروح اكتر منى مش انتى لوحدك..وعشان كدا بسأل..هو مريض الوسواس مش ليه حق يحب ويتحب..مش ليه حق انو يتجوز ويعيش حياة مستقرة فى وسط اسرته..ازاى الطرف الاخر هيقدر ما هو فيه وازاى هيحس بمعاناته ويتحملها او حتى يرضى بيها..وانتى عارفة قسوة هذا المرض
ايوه عارفه انو مرض الوسواس وحش اوئ عشان كده انا شلت فكرة الجواز من دماغي لانو ماحدش راح يرضئ بيه وانا كده

قديم 05-05-2012, 09:36 PM   #7
مجروح جدا
عضو فعال

الصورة الرمزية مجروح جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميمي الحزينه مشاهدة المشاركة
ايوه عارفه انو مرض الوسواس وحش اوئ عشان كده انا شلت فكرة الجواز من دماغي لانو ماحدش راح يرضئ بيه وانا كده

طبعا عندك حق وحاسس بيكى اكيد..وهذا المرض انا دارسه ودارس الطب النفسى كله وعارف انو مالوش حل مهما طال الزمن للأسف..لكن انتى بنت واكيد ممكن ربنا يرزقك بواحد يقدر اللى انتى فيه..ولو اتجوزتى مشكلتك تعتبر بسيطة ومش مطلوب منك حاجة ومش هتتحملى مسؤولية بيت كامل..لكن انا اعمل ايه كراجل وهتحمل مسؤولية اسرة لو اتجوزت..ازاى هتعامل مع اسرتى..وازاى هتحمل الازدواجية مابين اعباء الوسواس اللى انتى عارفاها وبين اعباء اسرة كاملة..انا متهيألى انى هفضل شاكك فيها مهما كانت كويسة..ومين هى اصلا
اللى هترضى اساسا تتحمل وضع بالشكل ده..اذا كان بداية علاقة وماقدرتش تستحمل وهى لسه ماتعرفش حاجة والعلاقة فشلت..ماحال لو عرفت هتعمل ايه؟؟!!

قديم 05-05-2012, 10:17 PM   #8
ميمي الحزينه
عـضو أسـاسـي

هلا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجروح جدا مشاهدة المشاركة
طبعا عندك حق وحاسس بيكى اكيد..وهذا المرض انا دارسه ودارس الطب النفسى كله وعارف انو مالوش حل مهما طال الزمن للأسف..لكن انتى بنت واكيد ممكن ربنا يرزقك بواحد يقدر اللى انتى فيه..ولو اتجوزتى مشكلتك تعتبر بسيطة ومش مطلوب منك حاجة ومش هتتحملى مسؤولية بيت كامل..لكن انا اعمل ايه كراجل وهتحمل مسؤولية اسرة لو اتجوزت..ازاى هتعامل مع اسرتى..وازاى هتحمل الازدواجية مابين اعباء الوسواس اللى انتى عارفاها وبين اعباء اسرة كاملة..انا متهيألى انى هفضل شاكك فيها مهما كانت كويسة..ومين هى اصلا
اللى هترضى اساسا تتحمل وضع بالشكل ده..اذا كان بداية علاقة وماقدرتش تستحمل وهى لسه ماتعرفش حاجة والعلاقة فشلت..ماحال لو عرفت هتعمل ايه؟؟!!
مافيش الا حل واحد انك تطلب عروسه موسوسه متلك هههه وانا كمان اطلب عريس موسوس متلي وكده حتكون انحلت المشكله .

التعديل الأخير تم بواسطة حنين الشمري ; 05-05-2012 الساعة 11:57 PM

قديم 05-05-2012, 11:46 PM   #9
مجروح جدا
عضو فعال

الصورة الرمزية مجروح جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميمي الحزينه مشاهدة المشاركة
مافيش الا حل واحد انك تطلب عروسه موسوسه
هههههههههههههههه..طبعا اكيد نطلبهم دليفرى....والله ضحكتينى..مع انى ماليش نفس للضحك من فترة..متشكر ليكى

التعديل الأخير تم بواسطة حنين الشمري ; 05-05-2012 الساعة 11:58 PM

قديم 06-05-2012, 03:31 PM   #10
فرجي قريب
عضو نشط

الصورة الرمزية فرجي قريب
فرجي قريب غير متواجد حالياً

الدولهـ
Yemen
 الجنس ~
Female

تقصدوا وسواس الشك؟؟

انا اعاني من وسواس الموت تجيني افكار اني ماراح اكون سعيده راح اكون موسوسه
واقول الزواج ماراح يكون سعيد هههههـ لاحول ولاقوة الا بالله والله ان حالنا مضحك مبكي

انا دايما اسأل نفسي هذا السؤال هل سيؤثر ع حياتنا المستقبليه !!!!!! والله والله اني اتالم لما افكر كذا !!!!

اكون انسانه موسوسه واعذب الطرف الثاني معاي !؟ ولا اتعذب وهو ماهو داري عني اصلا ً !!!!!!!!!

نفكر لبعيد احنــا ههههههههههههههههههههههـ والله مااتعبنا الا هالتفكير والتخطيط والتحليل ههههههههـ خلونـا نعيش حياتنا بس ولذيك الساعه يحلها ربي العبااد

ماقول غير
يارب شفااااااااااؤك

قديم 06-05-2012, 03:38 PM   #11
فرجي قريب
عضو نشط

الصورة الرمزية فرجي قريب
فرجي قريب غير متواجد حالياً

الدولهـ
Yemen
 الجنس ~
Female

هههههههههه ميمي ضحكتيني ربي يسعدك يعني نحط من الشروط انه يكون موسوس ؟؟!!

لاحول ولاقوة الا بالله

قديم 06-05-2012, 10:51 PM   #12
مجروح جدا
عضو فعال

الصورة الرمزية مجروح جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فرجي قريب مشاهدة المشاركة
هههههههههه ميمي ضحكتيني ربي يسعدك يعني نحط من الشروط انه يكون موسوس ؟؟!!

لاحول ولاقوة الا بالله
وبكدا الموسوس يتجوز الموسوسه..ويخلفوا موسوسين صغيرين يلعبوا حواليهم..ههههه

قديم 06-05-2012, 11:52 PM   #13
حزين جدا
عضو نشط

الصورة الرمزية حزين جدا
حزين جدا غير متواجد حالياً

انتو مزودين الحكايه مافي مرض ماالو علاج حتى الوسواس الو علاج بأذن الله يعني متل الاخت ميمي تقول انا شايله فكرة الزواج من راسي لآن مارح حد يرضا فيني هذا يزيد في حالتك اطلبي من الله زوج صالح اذا كان صالح رح يصبر عليكي هذا اذا بحال لم تشفي ان الله تشفي من كل بلاء واحسنوا الظن بالله
وتذكرو قول ام سلمه عند ما مات ابو سلمه قال لها رسول الله صلى الله عليه وسلم
قولي اللهم اجرني في مصيبتي وخلف لي خيرا منها تقول قلت في نفسي ومن خير من ابو سلمه وبعت فتره من الزمن تزوجت برسول صلى الله عليه وسلم
هذا يعني لا تقطعو رجائكم من الله ومن يتقي الله يجعل له مخرجا تقبلو مروري ولاتنسوني من دعواتكم