المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

انا مش عارفة اللى عندى ده هلع ولا اختلال الأنية ولا رهاب ولا ايه ساعدووونى اخواتى

انا مش عارفة ابتدى منين كل الموضوع انى وانا صغيرة عمرى 8 سنين كانت بتجيلى حالة الخوف من الموت والحقونى انا بموت ومحبش اشوف مقابر او اسمع ان حد مات

قديم 20-01-2013, 04:43 PM   #1
ام يوسف و مريم
عضو جديد

الصورة الرمزية ام يوسف و مريم
ام يوسف و مريم غير متواجد حالياً

Icon8 انا مش عارفة اللى عندى ده هلع ولا اختلال الأنية ولا رهاب ولا ايه ساعدووونى اخواتى

انا مش عارفة ابتدى منين كل الموضوع انى وانا صغيرة عمرى 8 سنين كانت بتجيلى حالة الخوف من الموت والحقونى انا بموت ومحبش اشوف مقابر او اسمع ان حد مات وكده يعنى المهم ودونى لمشايخ كتير ورقية شرعية واستحمام بماء مقرى عليه وعدت فترة مع النسيان بقيت كويسة و فى سن المراهقة جاتلى حالة زى مااكون منفصلة عن العالم او الناس ماشية بحلم مركزة فى حاجة زيادة عن اللزوم المهم قعدت معايا فترة وبردو مش فاكرة راحت ازاى بس كنت بقرأ قرآن وأذكار والرقية واستمرت فترة ومع تجاهلها راحت بقيت تجيلى على فترات دقيقة كدة ساعات اكون بتكلم مع حد وفجأة احس انى بحلم او عدم ادراك الوقع وبحاول مركز فيها بتروح المهم بقى ما اشعر به حاليا انا متزوجة ومعى طفلين منهمة طفلة رضيعة وده اللى مخلينى مترددة على اخذ ادوية لانى فى فترة رضاعه عمرها اربعة شهور انا بعانى من ضغوط نفسية كتير بس مش بحطها بدماغى خالص وبنساها المهم الحالة بتاعت عدم ادراك الواقع او اختلال الانية دى جاتلى تانى بصورة اقوة شوية عن الاول لما كنت مرة خارجة رايحة اكشف فى مستشفى وانا قاعدة فجاة حسيت انا الاضاءة قوية جدا والرؤية بقت مشوشة وحاسيت انى بدوخ وابتديت معايا الاعراض دى تنميل ايدى ورجلى وراسى تقلت ومش قادرة امشى وضربات قلبى سريعة وعينى فيها ظلام المهم بقيت اصرخ واقولهم انا بموت وخايفة جدا علقولى محاليل بالمستشفى وروحت البيت ومن ساااعتها وانا بخاف اخرج من البيت عشان متحصليش الحالة دى تانى المهم فعلا لو حاولت اخرج من البيت احس انى بعالم تانى وشرود ذهنى ودوخة مش قادرة امشى واضاءة قوية جدا مش قادرة افسر اللى ادامى ولو فى مكان واسع كمان اتعب جدا مقدرش امشى فيه واحس انى هقع هيغمى عليه طول ما انا فى البيت مرتاحة اول لما انزل من البيت بيحصلى الموضوع ده وخلاص بقيت فكرة مسيطرة علية مش عارفة اعمل ايه ولنا بخرج بحاول اتغلب على هذه الحالة بس للاسف هى بتتغلب عليه من الدوخة بحس خلاص هيغمى علية ورؤيتى مشوشة ومش مركزة خالص ذى السرحانة بعمق فى حاجة حد عنده علاج ليه انا خلاص مش عارفة اعمل ايه بالله عليكم تساعدونى
المصدر: نفساني

قديم 20-01-2013, 05:34 PM   #2
ام يوسف و مريم
عضو جديد

الصورة الرمزية ام يوسف و مريم
ام يوسف و مريم غير متواجد حالياً

مفيش حد عايز يساعدنى

قديم 20-01-2013, 09:27 PM   #3
ام عمر 2007
عضو نشط

الصورة الرمزية ام عمر 2007
ام عمر 2007 غير متواجد حالياً

الف سلامه عليكى اعراضك واللى بتحكيه هو نفس اللى بيحصلى حتى نفس الظروف انى برضع وخايفه اخد ادويه حتى الموضوع ابتدى معايا وانا طفله برده فلا تقلقى دى حاله نفسيه ومرض الخوف والهلع وكل اللى نقدر نعمله دلوقتى اننا نتقرب من الله ونحاول نشغل نفسنا وننسى الاعراض لغايه منقدر اننا نتعالج بالادويه ويا رب يشفيكى ويشفى كل مرضى المسلمين

قديم 21-01-2013, 12:19 AM   #4
الورده الذابله
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية الورده الذابله
الورده الذابله غير متواجد حالياً

الله يشفينا والله كلنا تعبانين بس انتي حاولي تقوي نفسك اكثر ولما تطلعي لاتربطي براسك انك اكيد مارح تنبسطي وراح تتعبي انسي انك تعبانه تفائلي خير تجديه

طمنينا عن حالك

قديم 21-01-2013, 03:11 AM   #5
نايس دريم
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية نايس دريم
نايس دريم غير متواجد حالياً

اختي انا صارلي مثلك تماما ذكرتيني بحالي ,,اول شي كنت اخاف من الموت من وانا صغيرة بعدين اكتئاب بعدين اختلال انية ,,ونوبات هلع ,,لكن الحمد لله نوبات الهلع شفيت منها لاني كنت اقرا في كتب عن نعيم القبر والجنة وصرت ما اخاف من الموت يعني عادي وهيك ما عاد يجيني هلع ,, والاكتئاب الحمد لله خف كتييييرا عن اول واختلال الانية بيجيني بس لما اروح لمكان غريب او لما اتذكره ,,انا لم استخدم اي دواء لاني اخاف من الادوية مع ان سيبرالكس ينصح به كثيرا في هده الحالات وفعال جدا ,,المهم انا عملت رقية شرعية بفترات كتيرة من حياتي من صغري يعني لانو صابتني عين من الصغر ووداني ابي عند شيخ ولاحظ عليا الاعراض مثل التنميل وحرارة وقالو فيها عين واصلو لها الرقية بس انا ما واصلتها كتير ,,مشان هيك ضلت معي الاعراض ,,بس الحمد لله خفت كتير مع الرقية انصحك بالفترة الحالية ترجعي للرقية والدعاء والاستغفار

قديم 21-01-2013, 08:25 PM   #6
ماوردي
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية ماوردي
ماوردي غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

سلامات يام يوسف عليك بالرقيه الشرعية ولاتنسي الدعاء خاصة الثلث الاخير من الليل حين نزول الرب سبحانه وتعالى الى السماء الدنيا نزولا يليق بجلاله والحي بالدعاء انه سميع مجيب ( وقال ربكم ادعوني استجب لكم )

قديم 23-01-2013, 12:21 PM   #7
محمد رفيق
عضو جديد

الصورة الرمزية محمد رفيق
محمد رفيق غير متواجد حالياً

انا اعاني من الخوف و اختلال الانية كانني لست انا و ما احس بنفسي كانني غير موجود او منفصل عن العالم كان بيني و بين الناس حجاب مع انني طبيعي حتى صوتي ليس بصوتي لا احس بشيئ لكن مع الصبر و الدعاء سوف يكشف الله عز و جل هم كل مريض ... و انا ايضا اخاف من الادوية لان الدواء لا يشفي بل تتعايشين معه اذا الاحسن الرقية و الدواء و نصائح لمن له تجربة في هذا الشان